Timeshare kunder som ville sälja lockades att köpa ännu mer
Kjell och Mona Eriksson från Karlstad, hävdar att de blev grundlurade när de skulle sälja sina timeshare-veckor på Gran Canaria. Istället för att få sälja blev de övertalade att ge ifrån sig veckorna gratis och köpa nya veckor.
Äkta paret Eriksson betalade totalt 89.215 euro under 2013 för rätten att bo fyra veckor om året på Holiday Club Amadores Playa, efter att ha "köpt upp sig" flera gånger under åren.
Har spenderat 100 000 euro
Det första avtalet ingick de år 2000 efter att ha blivit påspringda av en timeshare-representant på stranden i Puerto Rico och sedan visade runt av en norsk säljare. Omkring 10 000 euro betalade de då för rätten att tillbringa två veckor om året i en lägenhet för all tid.
Efter flera byten till andra lägenheter i andra timeshare-byggnader sedan 2000, där det alltid har varit ett krav att köpa något extra för utbyte, har de betalat in totalt cirka 100 000 euro. Idag har paret två veckor i en lägenhet med ett sovrum och två i lägenhet mes två sovrum på Holiday Club Playa Amadores i augusti varje år. Underhållsavgiften är cirka 2 500 euro per år.
Kunde inte sälja
De fyra veckorna som de undertecknade ett avtal för 2013 har de länge velat bli av med, men det har inte varit möjligt att varken sälja veckorna tillbaka till timeshare-företaget eller sälja vidare till någon annan, säger paret.
- Vi har varit nöjda med vår vistelse här, men nu vill vi resa till andra platser. Därför vill vi sälja ut våra andelar i Holiday Club, säger Mona Eriksson till Canariajournalen.
- Det är bara det att vi varje gång vi har haft kontakt med Holiday Club de senaste åren och har sagt att vi ska sälja, så har vi varje gång fått höra att det finns för många tomma lägenheter för tillfället. Därför fick vi inte sälja, skjuter Kjell Eriksson in.
Två veckoandelar försökte de sälja privat för 100 000 svenska kronor, alternativt hyra ut för 5 000 kronor per vecka, men ingen var intresserad.
- Folk bara skrattade åt oss. Då började vi undra om gett oss in på en marknad där det inte var möjligt att sälja, säger Kjell Eriksson.
Nya kontrakt skulle leda till försäljning
I augusti diskuterade paret Eriksson återigen sina önskemål om att sälja tillbaka veckorna med en svensk försäljningsrepresentant från Holiday Club. Då blev de informerade att det fanns ett nytt system som gjorde det möjligt att sälja timeshare-andelar.
Den här gången fick de veta att det fanns en kö av människor som ville in på Amadores Playa. Allt de enligt försäljaren behövde göra var att köpa en extra vecka i en lägenhet med ett sovrum till ett pris av 6.500 euro.
Dessutom måste de underteckna ett dokument som säger att de två veckorna de tidigare hade i stor läganhet, och för vilka de betalat 49.245 euro, genast skulle återlämnas till Holiday Club helt gratis.
Den nyinköpta veckan skulle i det nya avtalet läggas till de två veckorna i liten lägenhet från det gamla kontraktet, som de hade betalat 39.270 euro för ursprungligen.
Lockade med möjligheter om framtida försäljning
Allt detta verkar ganska förvirrande men till synes betyder att ett kontrakt för nästan 90 000 euro i två veckor i stor lägenhet plus två veckor i de billigare lägenheterna utbyttes med ett nytt kontrakt för en extra vecka i en lägenhet med 1 sovrum för ännu mer pengar.
Det är i grund och botten ett arrangemang som ingen frivilligt skulle gå med om de förstod vad de gav sig in på, men säljaren gjorde det att det verkade lockande:
Haken var dock att när ett nytt kontrakt tecknades, måste Eriksson vänta i tre år innan Holiday Club kunde hjälpa till att sälja det nya kontraktet via sitt återköpsprogram, vilket innebär att de försöker hitta köpare å Erikssons vägnar.
Skulle få 60 procent av försäljningspriset
- Vi blev lovade att vi skulle få upp till 60 procent av försäljningspriset när det blev en försäljning, berättar Kjell Eriksson.
Kjell och Mona Eriksson trodde på säljsnacket och valde även att köpa två nya veckor istället för bara en ny vecka, vilket var minimikravet. Priset för de två nya veckorna var 13 000 euro.
Den 29 augusti undertecknade de ett nytt 50-årigtavtal för totalt fyra veckor i en lägenhet med ett sovrum. Det förväntade marknadsvärdet beräknades av säljaren till cirka 150 000 euro, enligt Kjell Eriksson.
Kjell Eriksson hade dock en fråga till säljaren innan han skrev på: "Om det finns en lång kö av människor som vill köpa, varför kan de inte sälja direkt utan att behöva vänta i tre år?"
- Säljaren svarade att det bara är så, och att det är på order från chefen, säger Kjell Eriksson.
De undertecknade också ett dokument om att utan ersättning överlåta de kontrakt de hade tidigare. Det var inte klart för paret att det faktiskt var en gratis överlåtelse som de undertecknade, hävdar de.
Låga priser på dagens marknad
40 procent i "försäljningskommission" är mycket. Det är dock uppenbarligen en bra affär på dagens marknad. Marknaden svämmar över av reklam från privatpersoner som erbjuder återförsäljning av veckovisa andelar till ett mycket lågt pris - ofta utan att bli sålda.
En koll på internet av timeshare lägenheter som ligger ute till salu visar att priserna för högst en veckas vistelse per år i en lägenhet på Club Amadores Playa ligger på mellan ca 3000 och 6.500 euro.
Överoptimistisk marknadsbedömning
Problemet för Eriksson-paret är att det knappast blir tal om att få 60 procent av det uppskattade marknadsvärdet på 150 000 euro när de ska sälja. Inte heller på den ursprungliga köpeskillingen på 89.215 euro.
Mer sannolikt kan det bli 60 procent av köpeskillingen för det nya kontraktet: 13 000 euro för fyra veckor i en enrums lägenhet. Det är det enda värdet som Eriksson har dokumenterat ägande till efter att ha anslutit sig till programmet.
Värden som försvinner
Enligt texten i köpavtalet och överlåtelsedokumentet kommer Eriksson-paret endast ha rätt till fyra veckor per år för vilka de har betalat 13 000 euro.
Värdet av de två ursprungliga veckorna i liten lägenhet som de köpt för 39.270 euro 2013 verkar ha gått upp i rök, och värdet av de stora lägenheterna från det ursprungliga kontraktet är inte heller med i det nya kontraktet.
Holiday Club ger enligt det svenska paret inte löfte om hur mycket veckorna kan säljas för, eller om det kan bli någon försäljning över huvud taget.
Om det skulle ske en försäljning om tre år där köparen betalar 13 000 euro, vilket kan vara svårt att uppnå utifrån dagens marknadssituation, kommer Erikssons bara att få 7 800 euro för de här fyra veckorna.
Bara 1800 Euro kvar
En årlig underhållsavgift måste enligt kontraktet också betalas under de tre åren tills dess försäljningen går igenom, och detta kostar 1982,60 euro per år, vilket kommer att bli ca 6 000 euro. Efter det blir det väldigt lite att få tillbaka. Erikssons skulle då få tillbaka cirka 1 800 euro.
Detta efter att ha betalt 89.215 plus 13.000 euro, totalt 102.215 euro, och dessutom betalat underhållskostnader och kostnader för utbyten och uppgraderingar sedan 2000.
År 2021, när de tre åren har gått, kommer Erikssons att ha betalt 18 000 euro i underhållsavgift och 102 215 euro i inköpsbelopp sedan 2013. Totalt 130 500 euro.
Drar man från det lilla de riskerar att få tillbaka om veckorna säljs, så har åtta år av fyra veckors semester per år kostat 128 700 euro.
Med andra ord kommer vistelsen att ha kostat 4 022 euro per vecka. Resor och måltider ingår ej.
Riskerar att fastna i kontraktet
Ett annat scenario är att veckoandelarna inte säljs efter tre, fyra, eller fem år, eller kanske ännu längre. Då fortsätter det att kosta cirka 2000 euro per år i underhållskostnader, och Erikssons kan antingen fortsätta att spendera fyra veckor om året på Amadores eller försöka att hyra ut andelsveckorna.
- Jag har försökt att hyra ut, men ingen har nappat, säger Kjell Eriksson.
Med andra ord sitter Karlstadparet fastlåsta.
Förlorade överblicken
Allt detta var långt ifrån självklart när de undertecknade dokumenten i augusti. Överföringsdokumentet är fräckt nog daterat till 30 september 2017.
- Hur är det möjligt att ingå ett avtal som uppenbarligen är så dåligt?
- Ja, det är lätt för dig att säga. Men det var så mycket prat och information att vi liksom tappade överblicken, när vi såg en möjlighet att få sälja veckorna, säger Mona Eriksson.
Ångrade sig
Efter att de undertecknade kontraktet kontrollerade paret med Holiday Club Clubs hyresgästförening om de kände till arrangemanget, vilket bekräftades. Karlstadsparet ångrade nu att de hade skrivit på avtalen.
De bestämde sig för att kontakta en advokatbyrå för att se vad som kunde göras. Eftersom ångerfristen för köpeavtalet inte överskrits, valde de i samråd med advokaten att tillämpa ångerrätten för att avbryta det nya köpet på 13 000 euro.
Går till rättegång
- Vi har skickat ett brev om att vi vill ha tillbaka det gamla kontraktet och har undertecknat en fullmakt för advokaten att gå vidare med det här. Vi försöker också att avbryta hela timeshareavtalet. Enligt advokaten kommer det att dröja mellan åtta och tolv månader innan målet kommer upp i första rättsinstans, säger Kjell Eriksson.
Överlåtelsekontraktet är en helt annan sak. Där finns det ingen tidsfrist, och i dokumentet finns det ingen koppling mellan överlåtelsen av befintliga kontrakt och inköp av de nya fyra veckorna.
Tvärtom, eftersom dokumentet uppdateras till ett datum som är en månad efter inköpsavtalets datum.
- Fantasipriser
Eftersom köpet är överklagat och inte blir av, och det gamla kontraktet har överförts till Holiday Club, riskerar paret Eriksson nu att stå helt medellösa.
Kjell Eriksson är inte nådig i sin dom:
- De har såna fantasipriser att det inte är klokt. Om vi skulle köpa det här med ett nytt kontrakt idag skulle det värt 1,6 miljoner svenska kronor, sa de. Då skulle vi få tillbaka 960 000 kronor.
Tror att timeshare kommer att förlora allt värde
Enligt Kjell Erikssons uppfattning, vid tidpunkten när de ingick sitt första timeshareavtal, var det enkelt att sälja lägenheterna snabbt. Nu tror han att det kommer ett ras på marknaden, när människor som har blivit gamla och inte har barn som vill använda lägenheterna, vill sälja.
- Nu när det är svårt att sälja timeshare kommer Holiday Club att börja hyra ut lägenheterna i större utsträckning, tror han.
- Som jag ser det blir det som ett rent hotell i framtiden där det bara finns lägenheter att hyra. Varför ska jag sitta här och vänta i tre år och sedan inte kunna sälja? Jag ser inga tecken på att det kommer att bli värt någonting igen. Då är det bättre att jag går till domstol. Det är min lilla filosofi, slår han fast.
Många sitter i samma båt
Makarna Eriksson är inte ensamma i att bli utsatta för denna typ av avtalstrixande. Holiday Club startade i december det nya upplägget för uppretade kunder som ville sälja sina avtal om veckoandelar, enligt advokatfirman Timeshare Reclaim Consultants (TRC) på Gran Canaria.
Systemet visar sig dock i praktiken göra att företaget tjänar ännu mer pengar, medan köparen förlorar, enligt TRCs påståenden.
Hanne Haavaldsen, anställd på TRC, hävdar att hon känner till minst 20 sådana fall, med både svenska och norska kunder involverade.
Kan vara ett knep för att undvika rättstvister
Enligt TRC: s uppfattning är arrangemanget främst utformat av Holiday Club för att undvika eventuella framtida rättstvister för olagliga timeshare-kontrakt.
De äldre timeshare-kontrakten har ingen tidsbegränsning, de varar för alltid, vilket är ett brott mot lagen, som säger att de måste ha en varaktighet på mellan 3 och 50 år.
Under de senaste åren har timeshare-företag förlorat en uppsjö av rätttvister, enbart för brott mot denna proposition. Timehare-kunder som inte vill ha kvar sina andelar och inte får sälja, ser att de kan vinna i domstol på detta sätt.
Därför ökar trycket på Holiday Club och andra timeshare-företag att hitta lösningar.
Tricket som beskrivs i denna artikel är uppenbarligen Holiday Clubs försök att ta sig ur problemet, enligt TRC:
- Med detta erbjudande uppnår de att kontrakten ändras till 50 år så att kunderna inte kan göra juridiska krav. Kunder inser inte detta när de skriver på. Dessutom sänks värdet av kontrakten betydligt, eftersom inga värden från tidigare kontrakt överförs till de nya, säger María Martínez, konsult från TRC, till Canariajournalen.
Äger endast värdet av det nya kontraktet
Med de nya kontrakten får kunderna ett leasingavtal på 50 år och endast med det värde som anges på det nya kontraktet. Alla pengar som tidigare betalats går förlorade, enligt Martinez.
- Varför tror du att överföringsdokumentet dateras till ett senare datum än datumet för undertecknandet?
- Vid normala överföringar från en vecka till en annan överförs värdet av föregående kontrakt. I det här fallet har de ändrats så att det verkar som om de har köpt nya veckor så att det inte verkar kopplat till det föregående kontraktet alls, säger Martinez.
Hon säger att det gamla kontraktet annulleras genom att få klienterna att skriva på ett dokument som ger bort de veckor som de tidigare ägt, helt gratis. I de flesta fall får kunderna inte kopior av överlåtelsebrevet de har skrivit på, säger hon.
De flesta går till advokat för sent
- Vad rekommenderar du kunder som har hamnat i en sådan här situation att göra?
- I de flesta fall kommer kunderna för sent till oss, när det inte längre finns någon ångerfrist för det nya kontraktet. Om det är inom tidsfristen föreslår jag att kunderna kontaktar en advokat innan de avbryter ordern så att det görs så mycket som möjligt för att undvika förluster för kunderna. Därför är det viktigt att alla timeshare-ägare varnas för dessa taktik.
Många skandinaver hamnar i knipa
- Hur många sådana förfrågningar har du fått?
- Vi har fått en hel del förfrågningar. I paret Erikssons fall var vi mycket glada eftersom de kom i tid så att vi kunde hjälpa dem. Jag skulle säga att 80 procent av de fall vi har stött på är skandinaviska kunder.
- Hur stor chans har Eriksson-paret att vinna i domstol och säga upp avtalet och få tillbaka köpeskillingen?
- Om klienten beslutar sig för att kräva att få upphäva sitt ursprungliga kontrakt i domstol, kommer de att vinna eftersom det är för evigt och därför olagligt. Vi har just vunnit ett fall i förra veckan mot Holiday Club i första rättsinstans, till förmån för en av våra kunder. Klienterna tilldelades över 64 000 euro, säger Martinez.
- Med tanke på att Eriksson har avbrutit det nya kontraktet och undertecknat ett dokument där de lämnat tillbaka hela det gamla kontraktet, riskerar de då att lämnas utan kontrakt, det vill säga att de inte äger några tillgångar i Holiday Club?
- Våra advokater har studerat frågan på djupet och vi är säkra på att vi har presenterat ärendet tillräckligt bra för att Holiday Club kommer att tvingas återställa vad de ursprungligen hade. Om så inte är fallet hjälper vi naturligtvis kunderna så att de inte förlorar sina pengar.
Ger "luddiga löften"
Enligt en TRC anställd som tidigare arbetat som försäljningschef för Holiday Club, Marc Franssen, tillåts säljarna att ge muntliga löften som inte kontrolleras av lagkunniga innan avtalet undertecknas, och inte heller finns med i kontraktets text.
Säljarna riktar in sig på äldre och kunder som har förlorat sin partner och befinner sig i en utsatt situation, hävdar han.
Anfi del Mar försöker också ändra kontrakten
Ett annat timeshare företag på Gran Canaria som har förlorat väldigt många rättsfall, när kunderna har gått till domstol, har valt ett annat sätt att försöka ändra olagliga avtal och undvika framtida tvister:
Anfi del Mar höll den 23 juni en omröstning i en extra bolagsstämma på Gran Canaria där timeshare medlemmar fick välja mellan tre alternativ för att ändra de befintliga timeshare kontrakten.
Alla tre alternativen innebär enligt uppgift en förändring som resulterar i att kontraktstexten ändras och utformas i enlighet med gällande lagar och förordningar. Omröstningen gjordes för medlemmar i de tre klubbarna Anfi Beach Club, Club Puerto Anfi och Club Monte Anfi.
I en text på Anfis medlemssida den 28 juli, förklarades det att omröstningen hölls så att "klubben kan att fortsätta att verka inom riktilinjerna som fastställts av Högsta domstolen, och för att säkerställa en fortsatt god semesterupplevelse på Anfi för alla befintliga och framtida klubbmedlemmar."
Stor majoritet för kontrakt med förlängningsmöjlighet
Resultatet av omröstningen, som Canariajournalen har fått insyn i, är att medlemmarna med en stor majoritet valde en lösning där kontrakt ändrades till 50 års varaktighet i stället för oändlig varaktighet, och med löften om gratis förlängning i ytterligare 50 år.
Således anser Anfi att kontraktet kommer att bestå i högst 50 år. Hur man löser det i praktiken är okänt. De advokater Canariajournalen har konsulterat hävdar att nya kontrakt måste undertecknas med varje medlem. Men medlemmarna i Club Anfi Monte som Canariajournalen har haft kontakt med har inte hört någonting från Anfi i frågan sedan omröstningen hölls.
3 162 röster från Anfi Monte-medlemmar
Av omröstningsresultatet för Club Anfi Monte tycks det vara 3 162 röster av totalt 12 087 medlemskapsintyg (257 lägenheter multiplicerat med 51 veckor), det vill säga en liten andel av det totala medlemskapet, som röstat.
3 120 röster lämnades i förväg, och endast 42 ledamöter deltog i mötet för att rösta. 2 604 röstade för det alternativ som fick flest röster. 245 röstade emot, 38 avstod från att rösta och 245 röstade blankt.
När de blanka rösterna drogs ifrån, fanns det kvar 2 887 godkända röster. Andelen som röstade för utgjorde 90,2 procent av dessa, men det motsvarar endast 22 procent av antalet medlemsbevis, eftersom det bara var några få som röstade.
Stoppar inte störtfloden av rättstvister
Anfi undgår många rättstvister på grund av detta kontraktsfiffel.
Canariajournalen känner till många skandinaver som har påbörjat eller kommer att inleda ett rättsligt förfarande mot Anfi efter det att kontraktsomskrivningarna blev kända. Dessutom har redan många fall varit uppe domstol, där Anfi har förlorat de flesta.
Advokat: - Kan vara ytterkanten av vad som är lagligt
Advokat Javier Correa Guimerá driver också många rätssaker mot timeshare-företag som Anfi och Holiday Club, och har flera skandinaviska kunder.
Han har följande att säga om Anfis kontraktsförändringar:
- Kontrakt kan inte ändras utan samtycke från undertecknarna. Vad de här har godkänt är att framtida kontrakt från och med nu kommer att pågå i 50 år och kan förlängas med ytterligare 50. Detta kan vara tillräckligt för framtida kontrakt, men det är i utkanten av lagen eftersom kontraktet faktiskt kan pågå upp till 100 år.
Advokaten anser att Anfi åtminstone måste försöka att ändra befintliga kontrakt till juridiska avtal, det vill säga att sätta en tidsfrist och bli av med det så kallade flytande systemet, dvs veckor som inte är fasta utan är på flytande tider, vilket också är olagligt, för att undvika ytterligare ogiltighetskrav.
- Först då kan det hävdas att detta inte är tillräckligt eftersom kontrakten var ogiltiga. Detta innebär, enligt det spanska rättssystemen, att dessa avtal aldrig existerat, att de inte har juridisk giltighet och att de inte kan reformeras på något sätt.
Oavsett kan Anfis åtgärder stoppa krav från personer som undertecknar de nya avtalen, även om det kan innebära att dessa klienter överväger möjligheten att begära att få sina kontrakt ogiltigförklarade, säger Correa.
Tycker Holiday Clubs arrangemang låter orimligt
Om Holiday Clubs nya kontraktsförfarande, Correa har följande att säga:
- Otroligt! Detta verkar mycket vanskligt, det verkar som att de försöker uppdatera alla gamla kontrakt till nya, men har samtidigt försökt framställa det som en god gärning och en väg för kunden att ta sig ut ur kontrakten.
Correa tror att Holiday Club efter tre år kommer att berätta för sina kunder att det är omöjligt att sälja veckorna, och kunderna kommer då att sitta kvar med veckorna till ett ännu lägre värde. Om de kräver annullering, kommer Holiday Club bara att returnera dem, tror han.
Canariajournalen har bett om ett svar från Holiday Club flera dagar innan artikeln publicerades, men svar har inte mottagits inom tidsfristen, trots upprepade förfrågningar.
Kjell och Mona Eriksson signerade ett så kallat Equity brev där Holiday Club får tillbakafyra veckor utan att betala för dem. Veckorna kostade nästan 90 000 euro 2013.
Foto: Hugo Ryvik