Idag är det tio år sedan Spanair-olyckan då 154 människor miste livet
Den 20:e augusti 2008 kraschade Spanairs flyg JK5022, ett MD-82-plan, strax efter avfärd när det försökte ta höjd från Barajas flygplats i Madrid med destination Las Palmas.
Endast 18 av de 172 personerna ombord överlevde olyckan. 84 av de omkomna var från Gran Canaria.
Så skedde olyckan
Flygplanet skulle lyfta vid 13.20, men en sensor var överhettad. Piloterna återvände till utgångspunkten för att kontrollera felet.
En mekaniker bestämde sig för att koppla bort sensorn eftersom den inte var nödvändig för flygning i gott väder.
Klockan 14.23 var planet tillbaka på landningsbanan, men piloterna kollade inte före avgång om flygplanets klaffar var inställda för att ge flygplanet tillräckligt med lyftkraft för start. Det automatiska varningssystemet (TOWS) indikerade inte att klaffarna var i fel position.
På grund av att klaffarna var i fel position fick flygplanet inte tillräckligt med lyftkraft under avgången och kraschade våldsamt i marken.
Piloterna fick skulden
Provinsrätten i Madrid drog slutsatsen att de två piloterna, varav båda dog, kunde ensamma kunde ges skulden för olyckan.
En kongressundersökning av olyckan är dock fortfarande öppen, men det har ännu inte lyfts några brottmål.
Detta var den mest allvarliga flygolyckan i Spanien de senaste 25 åren, och Spanairs största olycka med dödsfall i flygbolagets 20-åriga historia.
De överlevande och familjerna till de omkomna kämpar vidare
Överlevande och familjerna till de som omkom är inte nöjda med Madrid provinsdomstols slutsats, och tog ärendet vidare till Europeiska domstolen för mänskliga rättigheter, som avvisade det. Nu försöker de få till ett civilrättsfall.
Offerföreningen för JK5022 anser att skulden inte enbart kan läggas på piloterna, utan öven på ministeriet för offentliga arbeten och CIAIAC: s undersökningskommission.
Förbundet har under de senaste tio åren försökt påverka skapandet av nya förfaranden för civila luftfartsolyckor. En av de saker de fått igenom är att passagerarlistorna måste vara tillgängliga senast två timmar efter olyckan. Det tog tolv timmar på den tiden, 2008.
En annan sak de har uppnått är att advokater är förbjudna att kontakta offer och överlevande innan det har gått 45 dagar efter olyckan.
Föreningen har också fått en domstol i Barcelona att fördubbla ersättningen som offren tilldelades, till 600 000 euro vardera.
Varnade inte om nödvändig systemkontroll
Tillverkaren av flygplanet, Boeing, medgav att de inte hade anmält till Spanair om att det var nödvändigt att kontrollera att varningssystemet fungerade som det ska före varje avgång.
En skulptur har byggts vid terminal 2 vid Bajaras flygplats för att hedra offren. Minnesmärken har även rests på Kanarieöarna, där många överlevande bor.
På La Puntilla är Playa de Las Canteras i Las Palmas finns minnesmärket "Luces en el vací", i Ojos de Garca, Sonnenland söder på ön och Arguineguin finns också minnesmärken.
18 augusti hölls en minneskonsert i Alfredo Kraus Auditorium i Las Palmas, och den 17 augusti hölls en minnesceremoni i Maspalomas.
Idag hålls minnesstunder på flera håll på Kanarieöarna och många andra platser i Spanien.