En uppsjö av domstollsfall mot timeshare-företag på Kanarieöarna
Flera hundratals timeshare kunder har vidtagit rättsliga åtgärder mot flera timeshare-företag på Kanarieöarna för att få kontrakt annullerade och få sina pengar återbetalade. Väldigt många segrat i domstol, men timeshare-företagen fortsätter att bekämpa stämningarna med näbbar och klor.
Efter en uppmärksammad dom i den spanska högsta domstolen i januari 2015 där den norska kvinnan Tove Irene Grimsbo vann sitt fall mot Anfi del Mar, Gran Canaria, har många missnöjda timeshare-kunder insett att de kan ta sig ut ur sina kontrakt utan att förlora alltför mycket pengar.
Upp till 50.000 euro
Grimsbo-domen bildade prejudikat, och ett antal efterföljande domar från Högsta domstolen med samma resultat stärker intrycket av att det finns goda möjligheter att vinna.
De flesta som har vunnit hittills har tilldelats mellan 10.000 och 50.000 euro.
Driver fall mot åtta timeshare-företag
Advokat Javier Correa Guimerá i Arguineguin sydväst på Gran Canaria är en av många advokater som tar sig an sådana fall.
För närvarande driver han 52 fall mot timeshareklubbar som Anfi, Silver Point, Diamond Resorts, Fairways Club, Puerto Calma, McDonalds, Regency Country Club och Royal Park Albatros (Muthu Group), berättar han för Canariajournalen.
Sju av dessa fall driver han för norska kunder. Minst tio av fallen kommer att gå till domstol snart, enligt Correa.
Driver 120 fall i domstol
Advokatföretaget Timeshare Reclaim och Consulting (TRC) i Mogan på Gran Canaria, som startades för två år sedan, har cirka 120 fall som har presenterats i domstol och cirka 50 som hålle rpå att förbereas, säger Hanne Haavaldsen, som arbetar för företaget.
Fem eller sex av dem som väntar enligt uppgift på domoch sju eller åtta väntar på rättegång i annan domstol.
Företaget har både norska och svenska kunder som rest stämningar mot Holiday Club och Puerto Calma Group på Gran Canaria, men ingen har haft rättegång ännu.
Svensk kvinnas fall snart upp i rätten
Först av dessa fall är en svensk kvinna som ska ha sin rättsak i första instans, det vill säga lokal domstol i San Bartolome de Tirajana på Gran Canaria, i april, enligt Haavaldsen.
En annan advokatbyrå på Gran Canaria skriver på sin hemsida att de har minst 800 fall pågående mot timeshare-företag, de flesta av dem på Kanarieöarna, och att de vinner många fall. Detta företag har inte svarat på Canariajournalens frågor.
Vinner stämningarna
Advokat Javier Correa säger att han skulle föredra att ta färre fall och ägna sig mer fåt varje enskilt fall.
- Jag har vunnit ett fåtal fall, men de pågår fortfarande, eftersom de inte kommit till slutgiltiga beslut ännu. Den första domen till förmån för en timeshare kund i Högsta domstolen kom för två år sedan, och det juridiska systemet fungerar långsamt, säger han.
Correa säger att han har vunnit samtliga fall mot Anfi som har varit upp i domstol och hälften av fallen mot Puerto Calma Group.
Han har också förlorat fall mot Silver Point på Teneriffa, men hoppas att dessa domar kommer att reverseras efter nio vittnsmål lämnades in mot företaget i Högsta domstolen i januari och februari.
Rättsfall mot timeshareföretag ligger i det digitala arkivsystemet för Poder Judicial, som är den viktigaste rådet inom rättsväsendet i Spanien och kan sökas upp där.
- I de fall jag har vunnit domar är vittnesmålen baserade på att kontraktet inte har några tidsgränser, och att det finns så kallade flytande kontrakt utan angiven tid som kunderna kan bo i lägenheterna.
Nya domar mot Silver Point hänvisar också till bristande information i kontrakten och att de inte är i enlighet med spansk lag.
Fortsätter att överklaga
Advokaten ser inga tecken på att timeshare-bolagen efter de många domarna mot dem i Högsta domstolen har börjat att förlika innan de går till rättegång, eller överlåta med att överklaga beslut i lägre rättinstanser.
- De kommer hellre med motkrav och försöker att få ersättning för den tid timeshare-kunderna har använt lägenheterna, som om det vore ett hotell. Vissa hävdar att spansk lag inte är tillämplig i deras fall, eller tar upp frågan om definitionen av begreppet "konsument", enligt definitionen i 47/94 direktivet inför EG-domstolen. Jag tror att strategin är att avskräcka personer som skulle kunna stämma.
Stora skillnader i kontrakt
Han betonade att varje fall måste bedömas individuellt eftersom kontrakten varierar från företag till företag och från år till år.
Vissa fall är mycket tydliga, i andra fall är det inte så lätt att bevisa att avtalen inte är förenliga med spansk lag, eller om det finns några uppenbara kopplingar till timeshare-orterna i Spanien. Detta gäller även för så kallade semesterklubbar.
- De som är involverade i timeshare och semesterklubb-företag har en massa pengar och försöker samla sina resurser för att vända detta till sin fördel, säger han.
Correa påpekar att en förening som bedriver forskning om lag och affärsmetoder, Fides, ska hålla en konferens i Madrid nästa månad, där tidsdelningslagar och timeshare är den främsta attraktionen. Han hävdar att domarna är inbjudna till konferensen, men inte jurister i ledande mål mot timeshare-företag.
Tre färska segrar
TRC vann nyligen tre fall i domstol i första instans mot Puerto Calma Group på Gran Canaria. Dessa domar kommer inte att påverka de nuvarande ägarna av Puerto Calma, som är Holiday Club, enligt Hanne Haavaldsen.
Puerto Calma Group överklagar enligt TRC samtliga fall, men Haavaldsen tror att domare från andra domstol och så småningom Högsta domstolen också kommer att agera positivt för TRCs kunder.
Många av bolagets rättssaker är mot Puerto Calma Group och Anfi på Gran Canaria samtClub Paraiso, Teneriffa, men hittills har det bara avkunnats dom mot Puerto Calma Group.
Direktören hävdar att de handlat i god tro
Anfi del Mar är det företag som har flest domar mot dem i Spaniens högsta domstol i dag, även om det kommer till allt fler andra timeshare-företag efterhand.
Anfis VD, Jose Luis Trujillo, bekräftade i ett e-post till Canariajournalen att bolaget är inblandat i en komplicerad juridisk fråga. Han betonade att Anfi aldrig försökt att vilseleda någon.
- I domen du hänvisar till (Grimsbo-domen, red anm) deklarerar Högsta domstolen att Anfi handlat i god tro när vi förhandlade kontrakt utan tidsbegränsning. Sådana avtal var under den tiden standard i timeshare-industrin, skriver Trujillo.
Han påpekar att vissa timeshare-ägare nu kontakter Anfi och fråga om deras avtal är värdelösa efter domen i Högsta domstolen.
- Låt oss vara helt tydiga: Anfi följer upp alla kontrakt som vi har undertecknat med våra medlemmar. Vad som än händer i domstolarna är timeshare-kontrakt med Anfi säkra och giltiga, skriver han.
Vissa människor har orealistiska förväntningar
Red. fråga: - Betalar Anfi nu ut beloppen i enlighet med beslutet i Högsta domstolen utan dröjsmål?
- Även om vi inte håller med domstolens tolkning av lagen, är det självklart att vi respekterar den spanska högsta domstolen. Ubetalningar som görs i enlighet med Högsta domstolens beslut kommer inte att överklagas av Anfi. Vi ser dock att vissa timeshare-ägare har orealistiska förväntningar i fråga om vad de kan vinna genom att gå till domstol, svarar Trujillo.
Red. fråga: - Betalar Anfi i enlighet med domarna i provinsdomstol eller domstol i första instans utan överklagande och utan förseningar?
- När det gäller pågående rättstvister, vill vi inte kommentera dem av respekt för domstolarna. Vi hoppas på er förståelse för det.
Red. fråga: - Har Anfi vann sådana fall?
- Anfi vann ett mål i Högsta domstolen i slutet av mars mot käranden.
Red. fråga: - HarAnfi nu börjat att förlika fall innan de kommit upp i domstol?
- Vi arbetar för att stärka dialogen med våra medlemmar för att hitta bra lösningar.
Red. fråga: - Har Anfi nu börjat erbjuda bättre betalning för återköp av flytande och fasta tidsdelning veckor? Dåliga erbjudande eller inget erbjudande från Anfi om återköp är ju den främsta anledningen till katt under går till rättegång?
- Vi arbetar för att stärka dialogen med våra medlemmar för att hitta bra lösningar, svarar Trujillo igen.
Anfi lär ha vunnit ett fall i Högsta domstolen
Canariajournalen känner till att ett antal norska Anfi kunder har stämt eller överväger att gå till domstol nu när de sett att målssökanden har börjat att vinna, och de ser därför att de har goda chanser att vinna.
Red: fråga: - Kan Anfi berätta hur många sådana stämningar pågår idag?
- Med hänsyn till domstolarna vill vi inte kommentera pågående rättstvister.
Direktören hävdar att alla kontrakt som säljs av Anfi ligger i linje med gällande lagar och regler, och att det alltid varit så.
Hävdar att de flesta är nöjda
- Vad betyder de många förlorade rättsfallen för ekonomin i företaget?
- Anfi är ett stort företag, som på senare tid har lockat nya investerare med erfarenhet från resebranschen och ett mycket långsiktigt perspektiv på företaget. Lyckligtvis, är de allra, allra flesta av våra medlemmar nöjda och njuter under sin semester på Anfi, skriver Trujillo i sitt e-svar.
- Det är en mycket liten andel som berörs av Högsta domstolens dom. Som sagt, vi tycker att det är tråkigt och jobbigt att vi inte kan tillgodose allas önskemål, så några är att övertalas av advokatföretagens säljare att gå till domstol, fortsatte han.
- Vad betyder det för företagets rykte?
- Konflikter är alltid en börda. Det är sant för Anfi också. Vi hoppas vi kan snart lägga detta bakom oss. Lyckligtvis har vi tusentals nöjda ambassadörer som älskar att vara på Anfi och njuta av vår vackra resort år efter år. Vårt uppdrag är att ge god kvalitet boende och upplevelser för alla våra medlemmar.
Problem med andrahandsköpare
Flera andra handsköpare det vill säga köpare som inte har köpt timeshare-veckan direkt från Anfi, har sagt till Canariajournalen att de har mycket större svårigheter att boka veckorna de vill (i de fall som har flytande veckor) och våningsplanen de vill bo på ( högt upp), än kunder som köpt direkt från Anfi, även om de beställer exakt enligt den föreskrivna tidsfristen.
Dessa problem är kända för Trujillo, skriver han.
- Vi är medvetna om de problem som andrahands-timeshare medlemmar upplever, och vi arbetar med att hitta ett sätt att förbättra deras erfarenheter vidare.
Strandproblem
Fler Anfi-kunder har också rapporterat till Canariajournalen att strandtillgången blev värre efter operationen av strandtjänsterna, som Anfi drev själva tidigare, togs över av ett annat företag.
Trujillo hävdar att Anfi håller ett öga på kvaliteten på anläggningen och sänder den återkoppling bolaget får från sina kunder till de som driver strandskötseln.
- Vi blir informerade om någon har särskild återkoppling.
Flera har också påpekat att rengöringen har blivit sämre under de senaste åren, med färre tvättdagar och färre handdukar. Det tycker Trujillo är ganska förvånande.
- Vår årliga kundundersökning visar att vi höga poäng på renlighet. Om någon inte är nöjd med städning av lägenheten, så måste de med alla medel kontaka ledningen på klubben där de bor, så att vi kan se till att alla är nöjda, skriver han.
Canariajournalen har också bett Silverpoint att kommentera de rättsprövningar och domar som kommit mot det företaget, men vi har hittils inte fått svar.