Nya krav på ursprungsmärkning och registrering hotar cigarettförsäljningen och tobaksproduktionen på Kanarieöarna
20 maj införs nya krav på spårbarhet för tobak från produktionsplats till butik i Spanien. Detta kan leda till att många cigarettmaskiner och mindre försäljningsställen på Kanarieöarna försvinner.
Av: Hugo Ryvik hugo.ryvik@canariajournalen.no
Spanien har gått längre i förordningen än vad EU-direktiven föreslår genom att kräva spårbarhet, inte bara hos tillverkare och distributörer, men också på alla försäljningsställen, skriver Canarias 7.
Det kan orsaka problem, särskilt för små butiker.
16 000 försäljningsställen
Det finns cirka 6 000 försäljningsställen totalt och 9 000 cigarettmaskiner på Kanarieöarna, samt 1000 tobaksavdelningar i livsmedelsbutiker som tillhör de stora kedjorna, enligt uppskattningar från Tobaksindustrins förening, ACIT.
Dessutom finns det fyra tobaksfabriker på öarna.
Kostnaderna ökar
Alla som säljer cigaretter och andra tobaksvaror måste registrera sig i ett register som Kanarieöarnas regionala regering ska skapa.
De måste alla ha system som identifierar varje paket och skickar informationen till en central databas.
Detta kommer att leda till extrakostnader som överstiger det ekonomiska resultatet från cigarettförsäljningen, och det finns risk för att många cigarettmaskiner kommer att försvinna.
75 procent är små återförsäljare
Idag står dessa maskiner för 15 procent av cigarettförsäljningen på Kanarieöarna. 60 procent av försäljningen sker i de små detaljhandlarna, som kiosker och basarer, och 25 procent i butikerna i de stora livsmedelsbutikerna.
Ett av problemen är att Kanarieöarnas myndigheter inte har en fullständig översikt över var tobaksprodukter säljs, som situationen är på fastlandet, enligt Canarias 7.
Nu har man bara fyra månader på sig för att få skapa en registrering för varje köp såsom lagen kräver, skapa ett register och få alla försäljningsställen in i registret.
De fyra tobaksfabrikerna på Kanarieöarna kommer inte heller att kunna fortsätta produktionen om inte registret är i drift från och med den 20 maj.