Olagliga och giftiga bränslen skeppas enligt uppgifter via Kanarieöarna till Afrika

Ett schweiziskt oljebolag använder Kanarieöarna för att skicka förbjudna giftiga bränslen till Afrika i Europa. Studien "Dirty Diesel " publicerad av frivilligorganisationen Public Eye avslöjar att Oryx-företaget, som har en terminal i Las Palmas hamn, exporterar en blandning av bränsle med stora mängder lågkvalitativa som inte kunde säljas i Europa. 

Många olagliga och oetiska verksamheter har avslöjats i frihamnarna på Kanarieöarna genom åren. Frihamnen i Las Palmas är en av de mest attraktiva hamnarna i världen för internationell import och export med fraktfartyg. . Foto: Wikipedia Commons Licens.

Av: redaksjonen redaksjonen@canariajournalen.no

"Afrikas tysta mördare". Så beskriver FN: s miljöprogram luftföroreningarna orsakade av giftiga utsläpp från fordon på den afrikanska kontinenten. Fyra europeiska företag som säljer bränsle till Västafrika påstås vara medbrottslingar i detta fenomen. Enligt studien Dirty Diesel, beskrivs hur schweiziska köpmän förorenar Afrika med giftigt bränsle. Studien gjordes av den schweiziska frivilligorganisationen Public Eye, och enligt dem  lagrar dessa företag inte bara bränslet, utan producerar det även genom "billiga" blandningar av dieselbränsle med avfallsprodukter som förvärvas till ett mycket lågt pris. Det långa priser beror enligt studien på hög giftighet  och för att Europa begränsar sin kommersialisering till miniminivåer. Bland de utpekade företagen finns Oryx Energies, ett schweiziskt företag som levererar, lagrar och distribuerar petroleumprodukter och som sedan 2014 har en terminal i frizonerna i Puerto de La Luz och Las Palmas på Gran Canaria.

Den geostrategiska positionen på Kanarieöarna, som ligger på "den viktigaste handelsvägen mellan Europa, Västafrika och Amerika", är attraktiv för många företag som sysslar med båttransoeet. Företaget är närvarande i 22 afrikanska länder för att uppfylla sitt mål: "Att vara det mest anlitaade oberoende olje- och gasbolaget i Afrika söder om Sahara" i enlighet med det pågående engagemanget för att stödja den ekonomiska och sociala utvecklingen i Afrika. Med hänsyn till detta ändamål står koncernen för 80 procent av den oljeimport som krävs av Sierra Leone och uppfyller 40 procent av bränslebehovet i Mali.

Enligt uppgifter från Port Authority of Las Palmas, så lämnade cirka 565 792 ton dieselolja Puerto de La Luz under 2018 och skickades till afrikanska städer som Dakar (Senegal) eller Freetown (Sierra Leone).

Hittills har västafrikanska länder inte haft tillräcklig logisk kapacitet för att de producera mängder bränsle som täcker hela befolkningens behov. Därför tvingas de göra byteshandel med Europa. Afrika exporterar råa bränslet och får det tillbaka raffinerat, men "av dålig kvalitet".

Den dubbla standarden som finns mellan de båda kontinenterna i fråga om giftiga utsläpp möjliggör denna verksamhet. Endast Marocko och Västsahara har samma standard för diesel som Europa, men inte för bensin. Till exempel är mängden koncentrerad svavel tillåten i Afrika 200 gånger högre än vad som tillåts i Europa och Förenta staterna, "där standarderna är strängare". På så sätt dumpar företagen på kontinenten bränslen som inte kunde säljas i Europa på grund av sin höga toxicitet, och ursäkta sig  med att det är "afrikansk kvalitet".

Public Eye analyserade 25 prover av bränsle som exporteras av Trafigura, Vitol, Lyn Energy och Addax och Oryx-gruppen till länder där de är etablerade: Angola, Benin, Republiken Kongo, Ghana, Mali, Elfenbenskusten, Senegal och Zambia.

Av dessa innehöll 68% svavelhalter som når 1500 delar per miljon (måttenhet som beräknar koncentrationsnivåerna), 150 gånger mer än de europeiska gränserna, 10 ppm. Den högsta svavelhalten detekterades i ett dieselprov från en av Oryx oljestationer i Mali (3 780 ppm). Andra skadliga ämnen som finns är polycykliska aromatiska kolväten och bensen.

Klimatmigranter

FN: s migrations- och klimatportal nämner föroreningar som en av de stora orsakerna som driver människor i Afrika eller Sydamerika till att fly sina deras hem och söka ett nytt liv i länderna på norra halvklotet. Enligt Public Eye kommentarer så innebär det att  en person från Senegal eller Nigeria andas tretton gånger mer luftburna partiklar än en person från England eller Kina. Trots detta har effekterna av luftförorening gått obemärkt över åren, eftersom trafikvolymen i städerna i Västafrika var låga. I Ghana fördubblades dock antalet fordon mellan 2005 och 2012. De flesta av dem är begagnade bilar reparerade med återanvända delar, som också leder till mer utsläpp av giftiga bränslen.

Tags