Ersättningskrav för falska matförgiftningar har skjutit i höjden på Kanarieöarna

Brittiska turister kräver med hjälp av advokater upp till 14.000 euro från kanariska hotell för påstådda matförgiftningar. Antalet skadeståndskrav har ökat med 700 procent under 2016, enligt hotellföreningar på Kanarieöarna.

Rullande advokatkontor som detta stämmer klienter för falska påståenden om matförgiftning i Tenerife. Foto: ASHotel

Brittiska turister driver dessa krav med hjälp av advokater som arbetar i "rullande kontor" i skåpbilar i turistområdena på Kanarieöarna för  att fånga upp kunder, enligt tidningen Canarias Ahora. Dessa kontor är dekorerade så att de lätt kan förväxlas med ambulanser.

Brittisk lagreform

Det bör finnas en reform i den brittiska lagstiftningen som har gett brittiska turister möjlighet att kräva ersättning för ödelagda semestrar bara genom att skicka in kvitton för inköp av läkemedel för diarré. Detta kan uppenbarligen utnyttjas av skrupelfria advokater som främjar möjligheten att få ersättning från hotell, baserat på sådana påståenden.

Sådana påståenden har ökat med 700 procent på Kanarieöarna 2016, och en enda person lär ha kunnat göra krav på upp till 14.000 euro i ersättning, säger ordföranden i hotellföreningen FEHT, José María Mañaricúa till Canarias Ahora.

Jorge Marichal, som är ordförande för en annan hotellförening, ASHotel, berättade för tidningen att de flesta påståendena inbragt mellan 6.000 och 10.000 euro. Det har enligt uppgift förekommit fall där hela familjer har lämnat ansökningar om påstådd matförgiftning.

1,000 krav på Tenerife

På Tenerife där denna typ av  advokater har varit som mest aktiva har det hittills kommit in 1000 sådana krav och på Gran Canaria 295 fall. Den totala kravsumman är uppe i  minst sex miljoner euro bara på Tenerife.

Mañaricúa säger till Canarias Ahora att researrangörer varnar för att advokaterna har siktat in sig på Gran Canaria inför den kommande sommaren, så det kan förväntas att kraven kommer att öka även här.

Hotell i Balearerna och Costa del Sol är också vara utsatta för detta.

Identiska anspråksbrev

Kraven följer enligt hotellföreningarna samma mönster:

Det påstås att en person har bott några dagar på ett visst hotell och har haft diarré efter bara ha ätit och druckit på detta hotell. På grundval av detta kommer det att krävas ersättning från hotellet.

Det anges även att om hotellen inte betalar, så måste de bestrida fordran i brittiska domstolar, med de kostnader som detta skulle innebära för  jurister, resor och boende.

Enligt Marchial väljer då många hotell att  förhandla om ersättning istället för att riskera en tidsödande rättssak.

Den brittiska ambassaden varnar på sin webbplats att dessa falska påståenden är kriminella i Spanien,  efter att brittiska diplomater har blivit medvetna om problemet.

Tags