Högsäsong för bedragare på Kanarieöarna - turist lurad på 57.000 kronor
Julen är inte bara fest med familj och vänner vid julgranen. På Kanarieöarna är advent och jul också högsäsong för bedragare som försöker locka in turister i sina fällor. Här är historien om hur en skandinavisk turist blev lurad på 57.000 kronor.
Det är långt ifrån bara norrmän som blir lurade. Canarajournalen har fått brev även från svenskar och danskar som blivit utsatta
Canariajournalen har även tidigare skrivit ett antal artiklar om bedräger som satts i system i butiker på sydvästra Gran Canaria, inklusive denna, där en tidigare bedragare avslöjar metoderna.
Bedragare avslöjar allt: Så blir turisterna lurade i butiker på Kanarieöarna
När vi väljer att skriva ännu en annan historia om ämnet, är det både för att bedragare är särskilt aktiva vid denna tid på året, eftersom beloppen är högre än tidigare, och eftersom de två senaste bedrägerifallen vi har fått förfrågningar om innehåller en ny aspekt vi inte sett förut:
Försäljningen av IKT-tjänster och programvarulicenser till produkterna.
Detta var också fallet i den tidigare artikeln vi skrev om ämnet, där en norsk turist blev lurad på över 80.000 kronor i butik på Gran Canaria.
Turister lurade i Puerto Rico
En 72 år gammal norrman kan berätta ytterligare en historia om svindleri. Personen vill vara anonym, och säger att han blev svindlad i slutet av november i en butik som ligger i turiststaden Puerto Rico, strax utanför en rondell.
Detta är samma butik som var inblandad i den påstådda bluff som vi nämnde i den föregående artikeln.
72-åringen möttes av en man som stod utanför en butik med souvenirer, kläder och elektronik, och började prata om sin kunskap om restauranger i Norge. Snart dök en annan man som erbjöd halva priset på en Samsung Galaxy S2 9,7 "tablett.
När han gick, fick han ett rabattkort där det stod att han skulle få 50 procent rabatt i flera butiker i en rad på samma gata. På framsidan, var kortet märkt Diamond Bazar, på baksidan Jai Sai Ram Souvenir. På butikens skylt stod det enligt uppgift Golden Bazar.
Norrmanen hade en surfplatta som inte fungerade ordentligt, så han kontrollerade informationen om rabatten han erbjöds i butiken på internet och fann erbjudandet intressant. Nästa morgon gick han till affären och tittat närmare på kortet, som han tyckte såg helt ok ut.
Säljaren ville ha 69 euro. Efter visst köpslående enades de om 65 €. Beloppet betalades kontant eftersom mannen inte ville använda kortet.
"License" kostade 30 euro per månad
Olika papper fylldes i, och först då, efter att varan betalats, sa säljaren att det fanns en tidsgräns för fri användning i Norge av de program som installerades i enheten. Efter den fria perioden skulle "licenserna" kosta 30 euro per månad. Licenserna skulle betalas med kreditkort.
- Jag sa mycket bestämt att några sådana licenser skulle jag inte ha, och att jag ville säga upp avtalet och få pengarna tillbaka. Men det kunde jag inte få! Köpt var köpt! berättar den svenske mannen.
Han fick inte någon information om dessa villkor innan köpet i handeln. Detta säger han sig ha sagt ifrån om, men utan att komma någonstans med det.
Ny person på spelplanen
Under diskussionens lopp dök en ny säljare upp, som norrmannen beskriver som "barsk" och tog över förhandlingarna.
Norrmannen argumenterade vidare med den nya säljaren för att häva köpet av Samsung plattan, men fortfarande utan framgång.
- Axusplattan bättre än Samsungplattan
Den nya säljare tog istället fram en Android Movie Tab S6, Axus system, Android. Säljaren påstod att påstås Axus är ett bolag inom Asus gruppen, ett känt märke inom datorutrustning.
- Han berättade bland annat att enheten hade kommit på marknaden först 2016, och det skulle ha varit den senaste tekniken. "Om vi säger att Samsung är en Fiat, så är Android-plattan en Mercedes, sade han.
Enheten skulle levereras klar för drift med norskt operativsystem och en mängd olika program, inklusive antivirus, för ett totalpris på 220 euro. Det skulle också följa ett gratis kombinerat tangentbord och fodral.
Accepterade erbjudandet
Norrmanen tyckte detta var OK och accepterade erbjudandet.
Mellanskillnaden i tillägg till de 65 euro i kontanter som betalades för Samsung-plattan, 155 euro, betalades med ett Visa bankkort eftersom han inte hade tillräckligt med kontanter med sig. Han fick kvittot från kortterminalen, där det stod 155 euro.
Handskrivna försäljningsdokument
Säljaren skrev enligt norrmannen ut ett numrerat kvitto (faktura) för hand, där det noterades typ av surfplatta, tangentbord / fodral, och de belopp som betalades kontant och med Visa. Dessutom skulle han ha fyllt ut ett dokument där norrmannen erinrade sig att det stod "factura proforma". Här ska det också ha noterats att tangentbordet / fodralet skulle följa med. Norrmannen skrev på, såvitt han minns, med namn, adress, telefonnummer, hotell och rumsnummer.
Säljaren ska ha angett på samma dokument att språket på tabletten skulle ändras till norska, och att den skulle förses med alla relevanta program, inklusive antivirusprogram.
Leverans strax innan han återvände hem
Säljaren uppgav att leverans inte kunde göras i butiken - plattan skulle levereras till en tekniker någon annanstans. Plattan skulle hämtas fredag kl 16.30. Norrmannen hade redan förklarat att han skulle återvända till Norge på lördag morgon.
- I efterhand är det lätt att se att hämtning tiden justerats för att minska kundens förmåga att avvärja kortbedrägerier i tid, säger norrmannen.
Skulle få garantiservice på Elkjøp i Norge
Säljaren ska ha sagt att garanti och servicearbete i Norge skulle säkras genom ett avtal med Elkjøp eller Expert - kunden kunde välja vilken kejda.
Norrmannen valde Elkjøp, vilket noterades på dokumentet och fick veta att informationen skulle skickas till Elkjøp i Norge.
Fick visa pass
Han fick sina två färdiga dokument med instruktioner om att ta med sig dem när han gick för att hämta sufrplattan. Han måste också ta med en identitetshandling i form av ett körkort eller pass, enligt uppgift på grund av registrering av försäkringsförmedlare / garanti och skattefrihetsdokument till tullen.
Fredag eftermiddag var norrmannen i butiken en timme före utsatt tid. Han visade upp den två ID-dokumenten, och frågade om surfplattan var klar. Detta ska ha bekräftats av säljaren.
Originalkartong med bricka hämtades, och säljaren visade att det kom med laddare och olika kablar. Han påstås också ha startat upp enheten och visat att det var nu norsk text i alla appar.
Felaktig information om minneskapacitet
Antivirusprogrammet var inte installerat, men det skulle ske omedelbart. En ny försäljare kom och ett minneschip med microSD blev installerat i enheten. Installationen av antivirusprogram påstås därefter ha gjorts från en "dongel" som var ansluten till USB-porten.
Installationen avbröts dock enligt säljaren eftersom det inte fanns tillräckligt med ledigt minne ombord, sade norrmannen. Säljaren ska ha skyllt på att på att en stor mängd minne använts upp i omprogrammeringen till norska.Norrmannen skulle enligt säljaren ha gjorts medveten om att internminnet bara var på en gigabyte.
Ville häva köpet
- Jag noterade mycket bestämt att jag hade tidigare blivit informerad om att minnet var på 16 gigabyte, och att ingen hade informerat om det här problemet tidigare. Jag sade vidare att jag därför inte ville ha surfplattan längre, utan ville häva avtalet och få pengarna tillbaka.
Säljaren blev då också väldigt bestämd, enligt norrmannen, och tillkallade den tidigare säljaren och tillrättavisade honom för att ha gjort fel. Den tidigare säljaren ska ha bett om ursäkt innan han försvann igen.
- I efterhand inser jag förstås att denna "episod" var en del av hela affären och "spelet" i bluff. Men det var fortfarande inte möjligt att få köpet hävt.
Problemen fortsatte
Säljaren sade nu t att det inte var möjligt att införa minneschip i enheten för att öka minneskapaciteten, eftersom enheten har bara en port för minneschip och det var upptaget.
- Jag sa mycket bestämt återigen att jag inte skulle ha surfplattan eftersom hela förvärvet grundar sig på oriktiga uppgifter och oacceptabla förhållanden. Han beklagade detta mycket och bad om ursäkt för besväret, och att han nu skulle ordna upp allt.
Säljaren blev arg
I det vidare samtalet skall norrmannen ha sagt något som han hoppades att det inte var något fusk, som ska ha fått säljaren att visa sig klart förvånad. Säljaren såg honom i ögonen, rynkade på pannan och frågade norrmannen om han verkligen trodde att han och hans försäljare verkligen höll på med sådant.
- Jag kände att stämningen blev ganska obehaglig, och insåg att jag var tvungen att försöka lugna ner situationen igen.
Wi-Fi prenumeration "via satellit"
Säljaren lär ha sagt att köparen kunde få en "prenumeration" med Wi-Fi (trådlöst nätverk) via satellit och med förvaring "i molnet" upp till 128 gigabyte. Det skulle då vara Wi-Fi i både platta och mobiltelefon där han befann sig, och med god minneskapacitet för plattan". "Abonnemanget" påstods vara gratis för de första sex månaderna, därefter skulle det kosta tio euro per månad om han ville fortsätta. Detta fick han veta var en "helt ny lösning från Google".
Ett SMS med ett lösenord skulle skickas från Google så att han kunde logga in.
2989 euro i säkerhet
Abonnemanget måste registreras på kreditkort så att efter pengar efter försöksperioden kunde tas ut varje månad om mannen fortsatte prenumerationen.
"På grund av att abonnemanget till leverantören, Google, har ett säkerhetsbelopp på 2,989 euro, sade säljaren.
- Jag tror att det belopp som var i euro, men i "stridens hetta" kan jag ha uppfattat det som norska kronor, eftersom säljaren under samtalet använde euro och kronor omväxlande. I efterhand inser jag att det!
Beloppet hade påståtts reserverat på kreditkortet, och skulle "blockeras under 48 timmar." Kreditkort infördes i terminalen, och norrmannen skrev in PIN-koden, som han påstår att han var noga med att dölja.
- I efterhand inser jag att det inte fanns någon summa angiven på kortterminalen, men det tänkte jag inte på eftersom jag var i en ganska stressad och pressad situation.
Tog kopia av passet
Enligt säljaren skulle en kopia av passet behövas för tullen och service / garanti. Samma rutin ska ha följts som med kreditkorter.
- Säljaren tog fram samma kortterminal han tidigare hade använt, och hänvisade till en Google-logo i fönstret, och sa något som gick ut på att Google hade gett honom just den terminalen för att betalningar lättare skulle kunna säkras.
När det gäller tull och momsfria inköp, skall säljaren ha sagt att all relevant information skulle skickas till tullen på data, det behövde norrmännen inte tänka på.
- Jag blev förbluffad av detta, men trodde väl kanske jag inte var helt uppdaterad.
Fick videokamera och strandväska
Den första säljaren ska ha packat enheten och tillbehör i sin originalkartong. Som en ursäkt och kompensation för felinformation och det dåliga bemötandet norrmannen upplevt, så skall säljaren ha skickat med med en videokamera av märket "Yashica Europa UHD X 40". Dessutom fick han en strandväska med till sin fru, som väntade någon annanstans medan processen pågick.
Yr och trött, glömde kvitton
- Jag var ganska förvirrad och trött efter över två timmar med ständigt nya försäljare , som alla hade till uppgift att prata mest möjligt och lägga fram massor av information; vissa saker var sanna, men de flesta var bluff, visade det sig senare, och endast avsett att förvirra, pressa och stressa kunden.
- När jag lämnade butiken, kom jag ihåg att jag inte att fått med mig de dokument jag hade fått på onsdag när jag köpte plattan som jag återlämnade. Jg hade varken kvittot eller några andra dokument.
Norrmannen hade nu bara ett bankkvitto på € 155 som han hade betalat med Visa betalkort när han köpte plattan på onsdagen några dagar tidigare.
- Jag inser nu det var förmodligen också en viktig del i bedrägerisystemet.
27,699 kronor reserverat från kontot
Tidigt lördag morgon kontrolleras norrmannen sitt bankkonto.
- Till min stora bestörtning stod det att på mitt Visa bankkort var reserverat 27 699 norska kronor till Diamond Baẕra, vilket ungefär motsvarar 2.989 euro, det belopp som säljaren hade sagt, men i det ögonblicket och den nuvarande situationen inte stod tillräckligt klart för mig vilken valuta det handlade om.
Norrmannen hade ingen tid och möjlighet att göra något åt saken innan han återvände till Norge lördag kväll, men bad ändå hotell om hjälp att hitta att hitta telefonnummer, adress och e-post till butiken. Detta gjordes inte.
- Jag skulle vilja ha denna information, bland annat så att de kunde skicka mig inköpsdokumenten. Jag var nu också blivit ganska skeptisk inför butiken och nervös resultatet.
26,108 kronor reserverat på kreditkortet
Norrmannen hade ingen mobil access till sitt kreditkortskonto, och kunde därför inte kontrollera det innan han kom hem på kvällen den 26 november.
Han kunde då konstatera att det blivit reserverat 26.108 kronor till Diamond Baẕra, ett belopp som motsvarar cirka € 2,819. Han spärrade omedelbart båda korten.
Ingenting från Google
Den utlovade sms-et från Google om Wi-Fi-prenumeration via satellit, fick norrmannen aldrig, säger han. Plattan testades och den fungerade även med en annan minneschip än den som kom med det. Kvaliteten är dock ganska tveksam. Norrmannen konstaterar att informationen han fått muntligt om plattan om för liten minneskapacitet var felaktig. Enligt informationen på lådan var det 16 gigabyte inbyggt minne, och möjligt att expandera till 64 med microSD.
Enheten hade ett sådan´t 64 Gb minne monterat och norrmannen fann en mapp på kortet med namnet på ett kinesisk antivirusprogram "Gihoo säkerhet", men alla dessa mappar var enligt mannen helt utan innehåll.
5.864 euro för ingenting
- När jag bortsåg från vad jag verkligen betalt för plattan, 220 euro, kan jag notera att butiken hade bedragit mig totalt på totalt 5.864 euro för varor och tjänster som jag inte har fått.
På terminalkvittot för köpet stod namnet Golden Bazar, men ingen information om adress, telefonnummer, e-post eller organisationsnummer.
Avfärdas av polisen
Fallet har rapporterats till den norska polisen i mannens hemstad. Han fick som första svar att "åtalet ogillas eftersom det inte finns rimliga skäl att undersöka om det brott föreligger".
Då han inte accepterade detta resonemang, bad han om vidareutveckling, och fick i går ett brev som lyder: "Det rapporterade fallet har inträffat i Spanien. Anledningen till att fallet skrinlagts är att polisen inte har juridisk befogenhet i Spanien".
- Jag förstår det , men det måste fortfarande vara tillåtet att komma med en suck och ställa frågan: Vad är poängen med att görasom man har blivit tillsagd, dvs att anmäla fallet till spanska och norska polisen?
Utfallet av bankens behandling av de två korttransaktionerna känner han fortfarande inte till.
Ving bekräftar varningarna
Norrmannen har också informerat resebolaget Ving i frågan, och har fått detta svar:
"Vi vill ge dig följande bekräftelse på vad vi gjort efter din förfrågan. Information om stölder osv har vi alltid lagt i receptionen, men vi ser nu att vi också bör informera våra kunder innan avresa. Alla våra kunder kommer nu att få en länk med resmålsguide där man kan läsa tips , varningar och nödvändig information innan man reser till utlandet.
Undvik att bli lurad.
På Gran Canaria är ddet billigt att köpa elektronik, exempelvis video and digitalkameror, mobiltelefoner, paddor och dataspel. Vi vill dock ge en villkorslös Varning; Många av de butiker som handlar med elektronik är Inte överdrivet ärliga, och när du kommer hem upptäcker du att du har fått något annat än vad du trodde att du köpt. Det har förekommit att människor har kommit hem med en påse sten.
Två fall saker du kan göra innan du köper:
Kontakta din researrangör så att de kan rekommendera den bästa butiken för bara vad du söker. De butiker som researrangören har samarbete med är ärliga and berättar utan omsvep om de olika typer av garantier du kan teckna.
Efter köpet: Om du har blivit lurad, gå tillbaka till Butiken. För att du skall kunna ta ärendet vidare krävs ofta att du kontaktat butiken and försökt göra en anmälan på plats. Du skall fråga efter deras reklamationsbok "libro de Reclamaciones".
Kontakta även banken direkt för att spärra kortet. Kontakta organisationen OMIK, som ar en konsumentorganisation med uppgift att hjälpa de som blivit lurade vid köp. Om du Inte kan spanska, bör du ha med dig en tolk.
IT-experten kommentarer om varorna
Canariajournalen har tidigare presenterat de tekniska specifikationernaför för utrustning och tjänster, och uttalanden som säljare skulle ha kommit med Johannes Skartland, IT-expert som dagligen arbetar med datasäkerhet.
Skartland påpekar att en äkta Samsung Galaxy Tab S2 9,7, som normannen ursprungligen köpte, skulle ha varit ett otroligt klipp till priset 65 euro.
- I alla fall, om han hade undkommit "Licensavgifterna" som hängde med efter att enheten betalats. Och om Samsung enheten had varit falsk,så hade 65 euro varit lättare att svälja än det större bedrägeriet där de fick tag på kortinformation, PIN-kod och andra personuppgifter, säger han.
Billig produkt från Kina
Baserat på beskrivningen av Axus plattan tror Skartland att det förmodligen rör sig om billiga varor från Kina, och definitivt inte en Asus produkt. Tabletter i Asus gruppen är antingen märkta med Asus eller Google Nexus.
- Att kalla Samsung Tab S2 9,7 en "Fiat" och Axus "en Mercedes" är fel, om det inte rör sig om en helt ny Fiat som supertrimmats och stylats och Mercedesen är en basutrustad 1980-talsmodell, säger han.
Suspekt antiviruslösning
Påståendet att ett specifik minneskort måste vara installerat för antivirusprogrammet ska, och att porten slutar att fungera när ett ett annat kort förs in, tycker han verkar verkar misstänkt. "Gihoo Security" verkar vara som de flesta andra falska varunamn på plattan, spunnet av välkända varumärken, i detta fall, "Yahoo Safety", konstaterar han.
- Antingen har enheten ingen intern lagring, som alla kända märken har gott om, eller så innehåller minnet skadliga program eller spionprogram. Faran är stor för att de som luras på detta sätt riskerar att utsättas för ytterligare bedrägerier och andra problem på grund av den medföljande programvaran. Även om du bara ser tomma mappar på minneskortet när det är i enheten, så kan det innehålla både filer och program som är gömda, betonar Skartland.
De kan också innehålla skadliga program för Windows / Mac / Linux etc. De kan infektera datorer om du är oförsiktig när du flyttar över minneskortet.
- Om styrelsen faktiskt hade 16 gigabyte internminne så borde det ha varit gott om utrymme för antivirus och andra program på den. En Samsung tablett med 16 gigabyte har normalt cirka 10 gigabyte fri intern lagring efter att operativsystem och medföljande program får sitt.
Bluff om regionspärr
Skartland säger att det i princip inte finns någon regional blockering på program på Samsungs surfplatta, bortsett från de program som kommer teleoperatörer eller liknande. Inte heller sker normalt någon regional lockout, och definitivt kostar programmen aldrig 30 euro per månad. De kommer dock ofta med testversion av antivirusprogram och diverse andra saker som det efter 30-90 dagar kostar pengar att fortsätta att använda. De större varumärkena har ofta 6-12 månaders abonnemang med kända antiviruslösningar för tablett / mobil, där man efter denna period kan välja även om man vill behålla dem eller inte.
Tidsbegränsad programvara ligger med för att man ska kunna prova programmet innan man bestämmer om man vill betala för det eller inte.
Dyr Google-lagring
De 128 gigabyte lagringsutrymme i molnet med Google för tio euro i månaden som norrmannen fick ställer sig Skartland mycket tveksam till. Han påpekar att det kostar mindre än tio euro för en terabyte (1000 gigabyte) på Google. Han påpekar också att Wi-Fi (trådlöst nätverk) inte använder satellit. Såvida denna platta inte är ganska stor och skrymmande, så finns inte satellit-anslutning till gänglig. Satellitanslutning har dyr utrustning och är dyrt att använda.
Fake Google branding?
Att betalterminalen i butiken skulle ha haft Googles logotyp, som ett slags tillstånd av säkra betalningar, förnekar han.
- Alla kort registrering och betalning för tjänster från Google sker online, och kan på Android-enheter göras direkt via appen Google Play som kommer med operativsystemet Android i de flesta fall. De använder inte fysiska betalterminaler så vitt jag jag vet. Han betonade att om någon försöker sälja ytterligare tjänster som du "måste" och som kostar några euro alltid är en tydlig varningssignal.
IT-expertens råd
- Bestäm vad du vill ha i förväg, och leta upp vara och program på Internet. Hittar du inte vad säljare hävdar är så underbart efter en snabb sökning på nätet, är det troligen en bluff.
- Kontrollera detaljer noggrant innan du betalar något eller ger ut kontouppgifter!
- Gsmarena.com är ett bra ställe att hitta mer information om enheterna medan de är lite mer bekant än de enklaste prylar från Kina, och även några av de enklare varumärkena ofta finns där.
- Låter det för bra för att vara sant, är det oftast det.
Många bedrägeributiker
Canariajournalen känner väl till att butiken där norrmannen blev lurad långt ifrån är den enda som kör samma typ av bedrägliga system. Det finns ett antal liknande butiker, så kallade basarer, i Puerto Rico och Puerto de Mogan och andra turistorterna där skandinaver har uppgett för Canariajournalen att de har blivit lurade.
Flera av dessa har samma ägarfamilj, såvitt Canariajournalen erfar. Företagsnamn och butiksnamn blandas på kvitton, rabattkort och utskrifter från kortterminaler, så att det är svårt att ta reda på vem som egentligen ligger bakom bedrägeriet. Mycket få av företagen Canarajournalen hört talas om och sett kvitton från, har registrerats under dessa namn i företagsregistret i Las Palmas. Ingen finns heller att finna i telefonkatalogen.
Canariajournalen försökte kontakta butiken där norrmannen blev lurad, men har inte lyckats nå dem .Varken Diamond Bazar, Jai Sai Ram Souvenir, Golden Bazar eller varianter av dessa namn matchar förfrågningar i företagsregistret eller spanska telefonkataloger.
Dåligt gensvar från spanska polisen
Canaria journal har upprepade gånger kontaktat polisen på Gran Canaria på denna fråga. För närvarande har de inte kommit med någon återkoppling som tyder på att de gjort något i fallet.
Det är långt ifrån bara norrmän som blir lurade. Canarajournalen har fått förfrågningar även från svenskar och danskar.
Dansk TV har nyligen gjort en dold kamera program från en av butikerna i serien "Svindlerjagt". Programmet kan tyvärr endast ses på internet när du är i Danmark.