Svensk turist bedragen på 30 000 kronor i elektronikbutik i Puerto de Mogan

Många skandinaver har blivit lurade i elektronikbutiker när de semestrat på södra Gran Canaria. Här berättar svenska Gertie Karlström från Gotland om hur hon säger sig ha blivit svindlad på nästan 30 000 kronor när hon för bara några veckor sedan skulle köpa en billig surfplatta i hamnområdet i Puerto de Mogan.

Här är den billiga surfplattan som Gertie Karlström från Gotland blev lurad att betala nästan 30 000 kronor för. Foto: Privat.

Canariajournalen har fått in många rapporter tidigare från skandinaver som blivit svindlade på liknande sätt i den aktuella butiken i Puerto de Mogan. Säljarna är slipade och talar ofta flera nordiska språk flytande.

Säljaren talade god norska

I det här fallet talade säljaren god norska, så när gotländska Gertie Karlström kom in i butiken och blev intresserad av en surfplatta till ett mycket lågt pris kände hon sig väl omhändertagen.

- Jag blev erbjuden att köpa surplattan för bara 30 Euro. Men operativsystemet var på spanska, så säljaren skulle hjälpa mig att ändra det till svenska, och sen skicka plattan till Las Palmas, berättar Gertie för Canariajournalen.

Gertie Karlström besökte butiken den 6:e januari, och surfplattan skulle få hämtas redan direkt efter helgen, på måndagen den 9:e januari.

- Men när jag skulle hämta surfplattan  i butiken blev jag erbjuden en bättre surfplatta för 250 Euro, och jag gick med på det. Säljaren sa att vi skulle ses på tisdagen den 10:e januari, för det skulle skrivas ut en försäkring, fortsätter Gertie Karlström.

Blev skjutsad fram och tillbaka till butiken

Gertie godtog detta och blev därefter skjutsad tillbaka till hotellet, och blev även erbjuden att bli hämtad igen nästa morgon klockan 10:00.

Väl framme i butiken nästa dag fick Gertie pröva surfplattan och säljaren påvisade fördelarna med den dyrare plattan jämfört med den billigare som hon initialt tänkt köpa.

- Därefter erbjöd han mig ett satellitabonnemang för internet via Tele2 för bara 5 Euro i månaden. Jag tyckte det verkade bra eftersom jag aldrig skulle behöva tänka på att hitta wifi-nätverk, berättar Gertie vidare.   

En stor summa skulle "reserveras" på kontot

Därefter berättade säljaren att det skulle reserveras en summa från Gerties konto i bara 48 timmar, men som aldrig skulle belasta kontot. Summan som reserverades var på hela 2896 Euro, varefter en pinkod skulle komma från Google. 

- Jag blev grundlurad. Någon pinkod kom aldrig och pengarna är fortfarande borta från kontot, säger Gertie Karlström.

Gertie har därefter varit i kontakt med Elgiganten, som enligt uppgift aldrig hört talas om några internetabonnemang via satellit.

Händelsen är nu polisanmäld hos polisen på Gotland. 

Gertie berättar att den unge mannen som utförde bedrägeriet var small, kortklippt, hade ett svart, runt örhänge i ena örat och var mycket artig. 

- Han sa att hans mamma var norsk, och att det var därför han pratade så bra norska, säger Gertie Karlström.

Bedrägerierna har pågått i decennier

Dessa bedrägerier har pågått sedan 90-talet, och det har varit svårt för polisen att kunna väcka åtal - tills nu. En 67-årig norrman, som säger sig ha blivit lurad på över 100 000 norska kronor, har nu lyckats väcka åtal mot den tidigare ägaren till en butik där flera bedrägerier har rapporterats genom åren. Åtalet kan bli ett stort genombrott i jakten på butikssvindlarna.

Canariajournalen har även nyligen blivit kontaktad av två andra norrmän som hävdar att de blivit  lurade på 50.000 kronor vardera i samma butik i Puerto Rico. De lyckades dock klara sig undan från att bli lurade, tack vare att Canariajournalen skrivit om svindlerierna och beskrivit bedragarnas metoder.

Svindlerier pågår enligt uppgift i flera andra butiker

Canariajournalen har kartlagt 15 andra butiker i Puerto de Mogan och Puerto Rico där turister hävdar att de har blivit lurade under de senaste tre åren. Dessa ligger både på shoppinggator och i olika köpcentrum. Tidigare i januari avslöjades en liknande bluff på Teneriffa av den nationella spanska polisen, Policia Nacional. Över 1000 turister ska ha blivit lurade på över 1,5 miljoner euro.

Guardia Civil (polisen på Gran Canaria) betonar starkt att människor som har utsatts för bedrägeri måste försöka att personligen anmäla sådana fall, eller möjligen utse en person som är behörig att lämna in anmälan. Polisen kan inte göra något åt ​​saken, om de bara får din förfrågan via e-post eller telefon, och uppmuntrar andra offer för bedrägeri att anmäla på plats på Gran Canaria, så långt det är möjligt.

Polisen på Gran Canaria ger även dessa goda råd till turister som vill undvika att bli svindlade:

  1. Signera kortet.
  2. Skriv inte ned PIN-koden, memorera den.
  3. Rapportera omedelbart förlust eller stöld av kortet, och rapportere det så snart som möjligt till den aktuella finansinstitutionen.
  4. Kalla alltid kortbelastningarna, kontrollera att beloppet motsvarar köpesumman.
  5. Kolla och gå regelmässigt igenom kontoutskrifterna.
  6. Låna inte ut kortet till någon,inte ens familj och vänner
  7. Släpp inte kortet ur din åsyn när du betalar, och se till exempel till att betalningsterminalen blir förd till restaurangbordet.

Tags