Ving i Sverige först med virtuell marknadsföring av Gran Canaria
2000 bilder från Gran Canaria med 360 graders visningsvinkel har sedan i sommar kunnat ses med VR-glasögon av Ving-kunder i Sverige med en virtuell handledare som informerar om de olika platserna på ön. Mäklare är också inblandade i projektet.
Det här är en del av strategin för presidenten på Gran Canarias öråd, Antonio Morales, om att göra Gran Canaria till en spjutspets-hub i Spanien inom området digital marknadsföring av turism.
Gran Canaria är först ut med Virtual Reality-systemet (VR), och Sverige är det första landet där det testas.
Försök på Facebook
Svenskar som besöker Vings resebyrå kan uppleva olika platser på Gran Canaria virtuella med virtuella guider istället för att bläddra olika kataloger när de planerar sin semester.
Ving och Thomas Cook, Vings ägare, ämnar att fasa ut papperskataloger 2019 och använda endast digitala lösningar. De kör nu de första testerna på Facebook Spaces, skriver tidningen ABC.
Facebook Spaces är utformade för virtuella upplevelser. Örådet på Gran Canaria har ltillhandahållit 2000-bilder, och Ving och Thomas Cook har utvecklat guidade turer med virtuella guider för bilderna.
Ving var väldigt tidigt ute med ett pilotprojekt där företaget utvecklade VR-upplevelser för sina hotell några veckor efter att Facebook Spaces skapades förra året. Nu sträcker den sig till naturområden och andra delar av Gran Canaria.
Bilderna från Gran Canaria kommer också att bli tillgängliga för resebyråer, och fastighetsbyrån håller på att göra detta.
Bilder tagna från drönare
Det är företaget Fastout som har tagit bilderna med hjälp av drönare. Fastout är också en leverantör av bilder till den spanska fastighetsportalen Idealista, och fastighetsbyrån tecknade ett ramavtal med företaget 2016.
Gran Canaria besöktes av cirka 395 000 svenskar år 2017. Under sommarmånaderna juni, juli och augusti fanns 26 000 personer.
Turismministern på Gran Canaria, Inés Jiménez, betonar i ett pressmeddelande att nordiska turister är lojala och återkommer år efter år och söker nya upplevelser på ön. Det hjälper dem att hitta spektakulära 360-gradersbilder av platser som inte finns i traditionella kataloger och kan tas från nya vinklar.
För att besöka Gran Canaria Virtual på Facebook Spaces behöver du ett Facebook-konto och Oculus Rift VR-glasögon. Då skapar du en avatar och kan börja röra dig runt virtuellt på Gran Canaria.
Den 4 oktober hålls en konferens om digital marknadsföring av turism på Gran Canaria, Overbooking.