Se upp med krogarnas saltade notor

Lägger restauranger du besöker i Spanien ibland till notan med "obligatorisk dricks", moms, kostnaden för isen i drycken eller andra överraskningar?

servering av vin restaurant

Nöjda kunder kommer tillbaka.

Här kan du läsa vad restaurangerna absolut inte får göra och vad du bör tänka på om du vill undvika obehagliga överraskningar på notan.

Kan skapa egna regler

Restauranger är annars fria att skapa sina egna regler, så länge de inte är diskriminerande, baserade på ras, kön eller religion, eller bryter mot specifika lagar och förordningar.

En annan fråga är vad de kan tillåta sig utan att bryta mot vad vi kunder anser vara god praxis, och som kan ge oss en dålig upplevelse.

Det vanligaste du kan stöta på

De flesta restauranger i Spanien driver förmodligen sin verksamhet på ett ordentligt sätt.

Matställena följer lagens bokstav och ställer inga orimliga krav, men det finns undantag.

Konsumentorganisationen OCU har publicerat en artikel om de vanligaste av vad de kallar "dåliga metoder" som kunder ogillar på spanska restauranger och barer.

Föreningen beskriver vad som är lagligt och vad som inte är lagligt ur juridisk synvinkel, samt vad som ligger i "gråzonen".

Det finns med andra ord också saker som vi som kunder inte gillar, men som restaurangerna ändå får göra.

Restauranger och barer i Spanien, särskilt de med hög efterfrågan, tenderar att dra nytta av efterfrågan för att införa mer eller mindre tvivelaktiga metoder, enligt OCU.

Denna trend sägs vara stigande.

Canariajournalen återger här en sammanfattning av vad OCU presenterar.

Restaurangerna får inte göra detta, enligt OCU, som hänvisar till lagstiftningen:

Prislistor utan moms

Moms (IVA på fastlandet, IGIC på Kanarieöarna) bör ingå i de priser som anges i menyn.

Det är olagligt att ange priser utan moms och lägga till moms på räkningen, men det praktiseras fortfarande på vissa ställen.

Kunder som inte har varit medvetna om denna praxis kan få en oväntat hög räkning, men det är olagligt.

Lägga till dricks på fakturan

Det är olagligt att automatiskt lägga till dricks på notan utan att kunden frivilligt har begärt det. Obligatorisk dricks är inte tillåten.

Restaurangen kan informera om att det är möjligt att ge dricks, men de kan inte ställa krav på detta.

Neka betalning med kort eller kontant

Det är inte tillåtet att kräva betalning med kort, även kontanter måste få användas.

Det är tillåtet att endast ta betalt kontant, eller att kräva ett minimibelopp för att du ska kunna betala med kort, men detta måste tydligt meddelas i lokalen.

Ta betalt för kranvatten

Det är förbjudet, men det finns fortfarande restauranger som olagligt kräver att du köper vatten på flaska eller tar betalt för kranvattnet.

Det är obligatoriskt att ha kranvatten tillgängligt utan kostnad för gäster som begär det.

Var dock försiktig, kolla punkten längre ner om att ta betalt för alla möjliga extrafunktioner - det är tillåtet att ta betalt för isbitar om det står med ett eget pris i menyn.

Ta betalt för allt som inte finns i prislistan

En del lägger till saker som inte finns i prislistorna på fakturan.

Om de ska ta betalt för smårätter som bröd, smör, socker, kaffemjölk och liknande måste det anges med ett eget pris i menyn.

Om det är listat måste du stå ut med att betala.

Det finns till och med exempel på att ta betalt för isbitarna som placeras i dricksglaset, vilket OCU ser som en förkastlig praxis.

När det kommer till saker som inte finns på menyn måste kunden informeras innan beställning om vad det kostar.

Endast menyer med QR-koder.

Det är inte tillåtet att bara ha menyer som kan tas ut av kunder via QR-koder.

Lagen ställer krav på att fysiska menyer med priser ska vara synliga i lokalen.

Dessa saker är i gråzonen:

Ta betalt av kunderna för toalettbesök

Serveringsföretagen måste uppfylla kraven från kommunen för att få ett tillstånd, och det inkluderar krav på tillgång till toaletter för gäster. Kapaciteten ska vara anpassad till gästkapaciteten.

Men om de kan ta betalt för att använda toaletterna, eller kräva att du äter eller dricker för att få använda toaletten, eller kräva betalning från personer som inte är gäster, är inte tydligt definierat i lagstiftningen.

Regional lagstiftning tillåter dem enligt uppgift att göra detta i vissa regioner, men frågan är komplex, enligt OCU.

I praktiken överlåts det till cateringföretagens egna bestämmelser.

Avgift för extra tjänster

I princip är det inte tillåtet, såvida det inte finns en särskild, regional lag som tillåter detta, enligt OCU.

Om så är fallet måste det finnas tydlig information om detta.

Den nationella lagstiftningen säger att alla tjänster måste ingå i priset.

Detta är tillåtet:

Ta förbetalt för bordsbokningar

Det är ett sätt att se till att personer som bokar ett bord inte dyker upp utan att avboka och på så sätt blockera andra kunder.

Restaurangerna kan dock inte ta ut extra avgifter för bokningar. Det förutbetalda beloppet måste dras av från det totala beloppet på fakturan.

Ta extra betalt för bord eller uteservering

Det är tillåtet att ta ut en separat avgift för detta, även för att servera drycker vid borden istället för vid bardisken.

Beloppet måste anges i menyn och informationen måste vara synlig i rummet. Summan ska tas upp som en separat post på fakturan.

Sätta gränser för bordsbokningar

Serveringsställena får vägra att boka bord för endast en person, för grupper eller ställa andra begränsningar.

Detta praktiseras också.

Det måste finnas ett klagomålsformulär

Alla cateringföretag är skyldiga att ha en reklamationsblankett tillgänglig för kunderna.

Om du ber om detta måste de ge det till dig, precis som i butiker.

Om restaurangen bryter mot lagar och regler behöver du inte acceptera detta, skriver OCU.

Konsumentorganisationen rekommenderar att du fyller i reklamationsblanketten och lämnar in den. Eller kontakta ditt lokala konsumentkontor (Oficinas municipales de información al consumidor, O.M.I.C) om något inte stämmer.

Formulera dig artigt i ditt klagomål och argumentera för varför du tycker att det är något fel, uppmanar organisationen.

Ett klagomål som kommer in till konsumentkontoret kommer att inleda ett administrativt förfarande som kan resultera i att en inspektion genomförs, men det kommer inte att leda till att du får ersättning för eventuell förlust och skada som du har lidit.

OCU uppmanar dig att dokumentera med foton, kvitton eller andra relevanta saker om du vill framföra ett krav till restaurangen, annars kommer klagomålet inte att accepteras.

Översättning: Thomas Nilsson thomas,nilsson@canariajournalen.se

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !