Dödligaste vägen kräver nya liv

Förstärkta gränskontroller har inte förhindrat dödsfall på migrationsvägen till sjöss från Afrika till Kanarieöarna, hävdar flyktninghjälpen i Spanien, CEAR, i sin senaste rapport.

Cayuco utenfor Mogan

Atlantvägen till Kanarieöarna är den dödligaste i världen.

Marocko har genomfört flera aktioner mot irreguljär migration 2022, och blockerat dussintals båtavgångar, påpekar CEAR i rapporten.

Den presenterades på Gran Canaria i måndags.

Senast på onsdagen bekräftades det av larmcentralen att en kvinna som färdats i en liten båt med 52 personer från Afrika till Lanzarote, har avlidit.

1784 döda

Rapporten visar att Atlantvägen till Kanarieöarna är den dödligaste i världen.

Förra året miste 1 784 människor livet när de försökte ta sig till Kanarieöarna med båt, påpekas det

Antalet personer som överlevde resan 2022 sjönk till 15 682 förra året, 6 634 färre än 2021.

Dessa anlände i 350 båtar.

Nedgång i år

Hittills i år har cirka 6 100 migranter och andra migranter anlänt i skröpliga småbåtar till Kanarieöarna, drygt 30 procent färre än förra året, enligt siffror från inrikesministeriet och larmcentralen.

Det har dock skett en betydande ökning i maj och juni. Under perioden januari till april kom hälften så många som förra året.

Ökad kontroll

Efter att ha legat ungefär på samma nivå som förra året i januari och februari var det en tydlig minskning av ankomsterna från mars och framåt.

Anledningen är ett avtal mellan Spanien och Marocko där Spanien för första gången har erkänt att det ockuperade Västsahara styrs av Marocko, istället för att vara en separat stat.

Marocko å sin sida stärkte gränskontrollen efter detta, och genomförde flera aktioner mot kända utresepunkter från april.

Gjorde det svårare

Marockanska myndigheter har också genomfört tillfälliga förvar och flyttat migranter in i landet för att få dem bort från kusten.

Tanken är att det ska bli svårare för migranterna att lämna landet med båt.

Den marockanska flottan har deltagit i aktioner för att stoppa migrantbåtar som har gett sig ut från kusten.

Dessutom har flera migranter återförts från Marocko till sina ursprungsländer.

Ändå har hundratals människor dött på vägen till Kanarieöarna hittills i år.

Fler gummibåtar

En trend i år är att gummijollar används på överfarten i betydligt större utsträckning än tidigare.

Dessa är ännu mer utsatta för skador än de träbåtar som varit vanligast tidigare.

CEAR har registrerat en minskning av avgångarna från Mauretanien och Senegal i år, länder som ligger söder om Sahara.

I juni har det dock, enligt uppgifter från larmcentralen, börjat komma fler långkanoter igen.

Det här är en båttyp som inte använts på denna rutt i många månader.

Långa kanoter kommer vanligtvis från Mauretanien eller Senegal, där de är vanliga, och kan ta flera passagerare, upp till 200.

Resan är mycket längre än från Marocko, och kan ta upp till två veckor.

Detta ökar risken för en olycka eller att motorn stannar under färden.

Båtar från Marocko och Senegal kommer vanligtvis in på de västra öarna, eftersom de kommer söderifrån, och siktar mot det höga berget Teide på Teneriffa.

Flest till Lanzarote

Lanzarote har tagit emot flest båtmigranter i år, följt av Gran Canaria och Fuerteventura.

Tan Tan och Agadir är de mest använda avreseplatserna, enligt rapporten.

Migranterna som anlände till Kanarieöarna med små båtar 2022 kom från 35 nationer, visar CEAR:s rapport.

Antalet kvinnor och barn har ökat till 30 procent av det totala antalet migranter.

De flesta kom från dessa länder:

Marocko

Senegal

Guinea Conakry

Elfenbenskusten

Mali

Gambia

Våldsam hantering

Biståndsorganisationen varnar för våldsamt avvisande av migranter vid gränsövergångar.

Europarådet har påpekat att detta inte är isolerade fall, utan håller på att bli ett "strukturellt svar" från EU:s medlemsländer på migration.

CEAR varnar starkt för en ökad acceptans av systematisk rasism på institutionerna.

Ett annat exempel på institutionell rasism som nämns i rapporten är just de frekventa dödsfall som inträffar på vägen till Kanarieöarna.

I juni blev det känt att migranter besköts när de gick ombord på en båt för att lämna Afrika, och minst tre dödades.

FN:s internationella organisation för migration (IOM) uppger 559 dödsfall på denna väg 2022.

Bland dessa fanns 22 barn.

Detta antal inkluderar dock inte de som saknats efter skeppsvrak, eller passagerare i båtar som har försvunnit spårlöst till sjöss.

Det verkliga antalet döda är mycket högre.

Biståndsorganisationen Caminando Fronteras baserar sig, utöver de bekräftade dödssiffrorna, på antalet saknade till sjöss och uppger att 1 784 människor miste livet 2022 på Atlantrutten.

Över 6 000 asylansökningar

6 446 personer sökte asyl på Kanarieöarna 2022, 17 procent fler än 2021.

Kanarieöarna är nummer fem av regionenerna i Spanien som mottog flest asylsøknader.

De flesta sökande på Kanarieöarna kommer från Venezuela och Colombia, och ankom med flyg.

CEAR ber i ett upprättat upprop om stöd för att ändra Spaniens migrations- och asylpolitik.

Här är texten med förslagen i framställningen:

  • Försvara direktivet om tillfälligt skydd och främja dess användning i kriser eller nödsituationer som liknar invasionen av Ukraina.
  • Garantera räddning till sjöss, samt anta en mekanism som garanterar en säker och förutsägbar europeisk landning, med efterföljande obligatorisk omlokalisering.
  • Garantera tillgång till det internationella skyddsförfarandet vid alla gränsstationer och stoppa illegala återvändanden.
  • Öka tillgången på avtal för att begära internationellt skydd, säkerställ tillgången till asyl och mottagningssystemet.
  • Garantera ett erkännande av internationellt skydd för människor som flyr, utan diskriminering, givet det felaktiga antagandet att majoriteten av människor som söker asyl i vårt land inte förtjänar skydd.

Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.no

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !

Tags