Kanarieöarna har Spaniens dyraste mat
En ny studie visar att mat och dryck på Kanarieöarna är något dyrare än på andra håll i Spanien
Mat är 1,03 procent dyrare och alkoholfria drycker är 0,86 procent dyrare, men alkohol är 2,72 procent billigare.
Siffrorna framgår av en undersökning om köpkraftspariteter som Kanarieöarnas statistikbyrå publicerade i veckan.
En femtedel av förbrukningen
Mat och dryck står för drygt en femtedel (20,2 procent) av den genomsnittliga månadskostnaden för en familj på Kanarieöarna.
I övriga landet är den 19 procent.
Över 300 produkter
Prisdata samlades in från livsmedelskedjornas nätbutiker i Spanien under 2022 och analyserades.
Priset på över 300 produkter granskades.
Prisskillnaden har krympt
Prisutvecklingen i dagligvaruhandelns nätbutiker har analyserats för perioden 2013-2022.
Under dessa nio år har prisskillnaden mellan Kanarieöarna och resten av Spanien gradvis minskat.
Stor skillnad före momstillägg
Prisskillnaden exklusive moms och I.G.I.C har dock ökat något varje år utom 2022.
Undersökningen visar att mat och dryck är så mycket som 7,55 procent dyrare på Kanarieöarna innan moms läggs till.
Kanarieöarnas momsvariant, I.G.I.C., är mycket lägre än momsen på fastlandet.
Livsmedel är 7,04 procent dyrare utan moms, alkoholfria drycker 12,71 procent dyrare och alkohol 8,72 procent dyrare.
Varierande momssats
De olika produkterna i undersökningen har olika momssatser både på Kanarieöarna och i resten av Spanien.
134 produkter i undersökningen har I.G.I.C-undantag på Kanarieöarna, 146 produkter har 3 procent, 24 har 7 procent och 10 har 15 procent.
På andra håll i Spanien har produkterna en momssats på 4, 10 och 21 procent.
Metod för stora datamängder
Stordata (big data), det vill säga massiv datainsamling, har använts för att analysera prisutvecklingen.
235 miljoner data har matats in i analysen.
Färskt kött uteslöts från undersökningen eftersom det var svårt att komma fram till ett minimikrav på kvalitet.
Dessa kedjor är inblandade i
De livsmedelskedjor som ingår är Alcampo, Caprabo, Carrefour, Condis, El Corte Inglés, Dia, Eroski, Hipercor, Hiperdino, Mercadona och Tutrébol.
Produkterna har valts ut och analyserats utifrån Eurostats, OECD:s och Spaniens statistikinstituts referenslista och beräkningsmetoder, framgår det av ett pressmeddelande.
Översättning: Thomas Nilsson thomas.nilsson@canariajournalen.se
Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !