Ny undersökning: Detta irriterar oss mest på flyget

En ny Sifoundersökning från resebolaget TUI avslöjar vad som irriterar svenskarna mest när de är ute och flyger.

Flykabin i sasfly.

Blir irriterad när du ska flyga?

En punkt på listan över svenskarnas störningsmoment på flyget överraskar resebolaget.

Julen är en av de mest reseintensiva perioderna på året och många har en efterlängtad utlandsresa att se fram emot, skriver TUI i et pressmeddelande.

Samtidigt kan flyget lätt bli en källa till irritation för många semesterfirare, visar undersökningen som genomförts av Kantar Media på uppdrag av TUI.

Inte helt överraskande toppar flygförseningar listan, följt av skrikande och stökiga barn.

Drygt fyra av tio uppger flygförseningar som det största irritationsmomentet, medan knappt en av tre svarar skrikande och stökiga barn.

Punkten som överrasker är at nästan lika många – 29 procent – retar sig på medresenärer som fäller bak sina säten långt.

Forvånad

– De flesta känner nog igen sig i att det kan bli trångt i ekonomiklass när passageraren framför en fäller ner sätet, men det förvånade oss att det var så många som hade det som sin största irritationskälla säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.

Samtidigt är det förståeligt att man vill sova på flyget, inte minst på längre flygningar, säger han.

– Ett tips är att visa hänsyn till sina medresenärer genom att fälla tillbaka sätet när kabinpersonalen serverar mat och dryck.

Ålder

Undersökningen visar att irritationsmoment vid flygresor varierar beroende på ålder och region jämfört med riket i stort.

Resenärer mellan 56 och 79 år är minst irriterade – drygt en av fem uppger att de inte stör sig alls.

Bland yngre (18–34 år) är samma siffra endast 8 procent.

Stockholmare mes irriterade

Regionmässigt är stockholmarna mest irriterade på förseningar (54 procent), medan smålänningar oftare störs av skrikande barn (37 procent).

– Det är naturligt att irritation uppstår när många människor ska vistas samtidigt på en liten yta såsom en flygkabin, säger Dian Martinez Valencia. 

–  Samtidigt är jag övertygad om att de flesta har överseende med det och ser flygresan som en rolig del av semesterupplevelsen. Vi som researrangör gör vårt bästa för att resan ska bli så bekväm och trivsam som möjligt ­ombord på våra flyg – i allt från kabinpersonalens bemötande till att förbättra mat- och dryckesutbudet.

Topp 5

1. Förseningar – 42 procent

2. Skrikande/stökiga barn på planet – 31 procent

3. Resenärer som fäller bak sina säten långt – 29 procent

4. Resenärer som är för högljudda – 29 procent

5. Resenärer som blockerar gången vid ombordstigning – 20 procent

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts i Kantar Medias Sifopanel via en onlineenkät och med ett representativt urval.

Totalt har 1 086 personer i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen.

Den genomfördes den 23-26 september 2024.

Bli en privat sponsor du också! Canariajournalen har valt att ha allt innehåll utanför betalväggar och finansierar sin drift med annonser och privata sponsorer, utan prenumeration eller pressstöd. Det kostar pengar att driva kvalitetsjournalistik, och du kan hjälpa oss att bli ännu bättre: Bli sponsor, Vipps eller Swish en valfri slant pengar: Vipps: 95 74 94 69. Swish: 070 2314 263. Tack på förhand för ditt stöd !

Tags